Σάββατο, 11 Σεπτεμβρίου 2010

Oι πόρνες στην Αρχαία Σπάρτη


Ανάμεσα στις ελληνικές πόλεις,

μόνο η Σπάρτη κατέχει τη φήμη πως δεν φιλοξένησε ποτέ οίκο ανοχής. Ο Πλούταρχος αποδίδει το φαινόμενο στην απουσία πολύτιμων μετάλλων και πραγματικού χρήματος επειδή η Σπάρτη χρησιμοποιούσε νόμισμα από σίδερο που δεν αναγνωριζόταν από κανέναν άλλο και το οποίο...

....κανείς δεν ενδιαφερόταν να υιοθετήσει. Ολες οι αλλες πόλεις χρησιμοποιούσαν χρυσά Νομίσματα. Συνεπώς δεν υπάρχουν σήμερα ίχνη της δραστηριότητας αυτής στην Σπάρτη κατά την αρχαϊκή ή κλασική εποχή.

Η ΜΟΝΗ ΜΑΡΤΥΡΙΑ ΑΛΛΑ ΟΧΙ ΓΙΑ ΠΟΡΝΕΣ

Η μόνη προκλητική μαρτυρία που διαθέτουμε ανήκει σε ένα βάζο του 6ου αιώνα π.Χ.,το οποίο και παρουσιάζει μια ομάδα γυναικών που έπαιζαν τον αυλό σε ένα δείπνο ανδρών. Ωστόσο μοιάζει να μην αφορά πραγματικά μια απεικόνιση της καθημερινότητας στην πόλη, αλλά ένα τυχαίο μοτίβο εικονογραφίας. Η παρουσία ενός φτερωτού δαίμονα, φρούτων, χλωρίδας κι ενός βωμού αφήνουν να εννοηθεί πως πρόκειται για κάποιο τελετουργικό δείπνο προς τιμήν κάποιας θεότητας της γονιμότητας, ίσως της Ορθίας Αρτέμιδος ή του Υακύνθιου Απόλλωνα.

Εντούτοις, κατά την κλασική περίοδο απαντώνται στη Σπάρτη πόρνες. Ο Αθήναιος κάνει αναφορά στις παλλακίδες με τις οποίες περνούσε τις νύχτες του ο Αλκιβιάδης κατά την εξορία του στη Σπάρτη. Ο Ξενοφών από την πλευρά του, αφηγούμενος τη συνωμοσία του Κινάδωνα (αρχές 4ου αιώνα π.Χ.) αναφέρεται σε μία πανέμορφη γυναίκα, η οποία κατηγορήθηκε ότι διέφθειρε τους άνδρες, γέρους και νέους, που επισκέπτονταν τον Αυλώνα. Πιθανότατα πρόκειται για κάποια πόρνη.

ΜΑΛΛΟΝ ΣΙΓΑ - ΣΙΓΑ Η ΣΠΑΡΤΗ ΓΕΜΙΣΕ ΠΟΡΝΕΣ

Από τον 3ο αιώνα π.Χ. κι έπειτα, οπότε και μεγάλες ποσότητες ξένου χρήματος άρχισαν να κυκλοφορούν στη γη της Λακωνίας, η Σπάρτη αρχίζει να υιοθετεί συνήθειες των έτερων ελληνικών πόλεων και κατ'επέκταση η πολη γέμισε με πόρνες. Κατά την ελληνιστική περίοδο, ο Πολέμων από το Ίλιον, περιγράφει στο έργο «Προσφορές στη Λακεδαίμονα» ένα διάσημο πορτραίτο της Πόρνης Κοττίνας, καθώς και μια αγελάδα από μπρούτζο που η ίδια αφιέρωσε. Προσθέτει δε πως κάποτε του έδειξαν σαν αξιοθέατο τον οίκο ανοχής που εκείνη διατηρούσε κοντά στο ναό του Διονύσου.

read more

Τι ειναι τα "Ταρταρα" ; Διαβάστε τον Μύθο


Τα Ταρταρα

ήταν ενας μυθικός τόπος λεγόμενος όπου κατά τις αρχαίες δοξασίες βασανίζονταν οι κακοί μετά το θάνατό τους.Τα τάρταρα ηταν για τους Αρχαίους συνώνημο της Κολασης. Ο Όμηρος αναφέρει πολλά πρόσωπα να ...

....βασανίζονται σ΄ αυτόν το τόπο για τα 'εν ζωή' εγκλήματά τους όπως τους Τιτυόν, Τάνταλο και Σίσυφο.
Ο Αριστοφάνης στο έργο του 'Βάτραχοι' περιγράφει τον Τάρταρο ως τόπο βασανιστηρίων επί συγκεκριμένων εγκληματιών, πατροκτόνων, επιόρκων, προδοτών της πατρίδας καθώς κι εκείνων που παραβίασαν το άσυλο της Ξενίας ( Φιλοξενία ).
Ως είσοδο για τα Τάρταρα οι αρχαίοι πίστευαν τα διάφορα ορύγματα και κυρίως σπήλαια μεγάλα και επικίνδυνα, σημαντικότερα των οποίων ήταν κάποιο σπήλαιο στη Κιλικία ενώ οι περισσότεροι την τοποθετούσαν σε Σπηλιά κοντά στο Ακρωτήριο Ταίναρο στη Πελοπόννησο.

Η ΜΥΘΟΛΟΓΙΑ

Ο Τάρταρος σύμφωνα με την Ελληνική Μυθολογία φέρεται ως δευτερεύουσα θεότητα του κάτω κόσμου. Γιος του Άδη και της Γαίας.

Ενδιαφέρον παρουσιάζει η περιγραφή του μέρους που έμενε ο Ταρταρος που λεγόταν πως αυτό το μερος περιβάλλοταν από τριπλά χάλκινα τείχη με σιδερένιο σφυρήλατο πύργο που τον είχαν κατασκευάσει οι Κύκλωπες ως ειρκτές στα 'τρίσβαθα' της Γης, την είσοδο του οποίου φύλαγαν ο Κέρβερος και η Αλυκτώ (μία από τις Ερινύες).

read more

Πορεία προς τον Τύμβο του Μαραθώνα στις 12 Σεπτεμβρίου

"Πορεία προς τον Τύμβο του Μαραθώνα στις 12 ΣεπτεμβρίουΠορεία από την παραλία του Μαραθώνα προς τον Τύμβο διοργανώνει η Ελληνική Εταιρεία Περιβάλλοντος και Πολιτισμού την Κυριακή, 12 Σεπτεμβρίου, ημέρα μνήμης για τη μεγάλη νίκη των Αθηναίων εναντίον των Περσών πριν ακριβώς από 2.500 χρόνια.

Η πορεία θα ξεκινήσει στις 7:30 το απόγευμα και όσοι ανταποκριθούν στο κάλεσμα να βαδίσουν προς τον Τύμβο, θα ακολουθήσουν μια ειδική διαδρομή.

Στον αρχαιολογικό χώρο του Τύμβου, οι ηθοποιοί Λυδία Κονιόρδου, Λευτέρης Βογιατζής και Κωνσταντίνος Μαρκουλάκης θα διαβάσουν από τον Ηρόδοτο την περιγραφή της μάχης. Για τη μουσική παρέμβαση, από τον Νίκο Ξανθούλη επιστρατεύονται η αρχαία λύρα, η αρχαία ελληνική σάλπιγγα και ο αυλός, ενώ ο Χάρης Λαμπράκης θα συμμετάσχει παίζοντας νέι (αρχαίο πνευστό όργανο της Μεσοποταμίας).



Σημαντική θα είναι η συμβολή της μαραθωνοδρόμου Μαρίας Πολύζου, της πρώτης γυναίκας που αναβίωσε το φειδιππίδειο άθλο. Η καλλιτεχνική επιμέλεια ανήκει στη Λυδία Καρρά.

Σύμφωνα με το Βήμα, στο πλαίσιο ενός ευρύτερου προγράμματος προστασίας του Μαραθώνα, με αποκατάσταση του τραυματισμένου ιστορικού τοπίου και εν συνεχεία με την ανάδειξη των σημαντικών μνημείων του, η Εταιρεία οργανώνει και τα «Μονοπάτια του πολιτισμού». Πρόκειται για σηματοδοτημένες πολιτιστικές διαδρομές για πεζούς και ποδηλάτες που θα ενώνουν σπουδαία μνημεία του Μαραθώνα προσκαλώντας τους επισκέπτες στην «ανακάλυψή» τους.

Μονοπάτια θα οδηγούν στον Τύμβο, στο Τρόπαιο, στα Αρχαία Λατομεία, στον Πευκώνα, στην εκκλησία Παναγία Μεσοσπορίτισσα, στο ιερό των αιγυπτίων θεών της Μπρεξίζας, στη Μακαρία Πηγή και αλλού, χωρίς να λείπουν τα τοπία ιδιαίτερου φυσικού κάλλους, όπως ο μεγαλύτερος αττικός βιότοπος που δημιουργείται στα δύο έλη του Μαραθώνα, ο σπάνιος πευκώνας και η παραλία με τις αμμοθίνες, στοιχεία που αναφέρονται από την εποχή του Αισχύλου.

Τα μονοπάτια των διαδρομών χαράσσονται με τη βοήθεια των αρχαιολόγων Βασίλειου Πετράκου και Γιώργου Σταϊνχάουερ, αλλά και της αρμόδιας Εφορείας Αρχαιοτήτων του υπουργείου Πολιτισμού.

Οι διαδρομές αυτές θα είναι διαθέσιμες και σε διαδικτυακούς τόπους ώστε να γίνουν γνωστές διεθνώς. Τόσο η εκδήλωση όσο και οι διαδρομές οργανώνονται σε συνεργασία με τον Δήμο Μαραθώνα.

"http://www.schizas.com/site3/index.php?option=com_content&view=article&id=4776:2010-09-11-090000&catid=22:ellinides-fones&Itemid=200
read more

Στο Φίλιππο ανήκουν τα οστά που βρέθηκαν στη Βεργίνα

"





To Kέντρο Συγκριτικής και Κλινικής Ανατομίας του Μπρίστολ επιβεβαίωσε ότι τα οστά που βρέθηκαν στο βασιλικό τάφο της Βεργίνας ανήκουν στον πατέρα του Μεγάλου Αλεξάνδρουκαι όχι στον ετεροθαλή αδελφό του, Αρριδαίο.
Ο επικεφαλής του κέντρου, Τζόναθαν Μασγκρέιβ, ο οποίος... θεωρείται αυθεντία στον κλάδο του, δημοσίευεσε τα αποτελέσματα της έρευνάς του στη διεθνή ιατρική επιθεώρηση «Ιnternational journal of medical sciences». Σύμφωνα με την έρευνα, η μελέτη των ιστορικών πηγών που αναφέρονται στη ζωή, το θάνατο και την ταφή του Αρριδαίου αποκλείει τον ενδεχόμενο να βρεθηκαν τα δικά του λείψανα στον τάφο.
Η έρευνα του Βρετανού καθηγητή δικαιώνει το Μανόλη Ανδρόνικο, τον αρχαιλόγο που έφερε στο φως τους τάφους της Βεργίνας.

read more

Οι αρχαίοι Έλληνες «είχαν δει πρώτοι τον κομήτη του Χάλεϊ»

Το μυστηριώδες λαμπερό αντικείμενο που εμφανίστηκε πάνω από τον Ελλήσποντο τον 5ο αιώνα π.Χ ήταν πιθανώς ο κομήτης του Χάλεϊ, τον οποίο κανείς άλλος πολιτισμός δεν είχε περιγράψει ως τότε, υπολογίζουν Αμερικανοί αστρονόμοι. Προτείνουν μάλιστα ότι το περιστατικό έπαιξε ρόλο στην πρωτοποριακή θεωρία του Αναξαγόρα για την πτώση ουράνιων σωμάτων στη γη.

Η εμφάνιση του κομήτη φαίνεται ότι συνέβη σχεδόν ταυτόχρονα με τη μυστηριώδη πτώση ενός μετεωρίτη στη βόρεια Ελλάδα, αναφέρουν οι ερευνητές του Πανεπιστημίου «Μπράιχαμ Γιανγκ» της Γιούτα.

Όπως γράφουν στο Journal of Cosmology, αρκετές αρχαίες πηγές αναφέρουν ότι το 467/6 π.Χ ένας μετεωρίτης «σε μέγεθος άμαξας» έπεσε στην περιοχή Αιγός Ποταμοί του Ελλήσποντου. Όπως ανέφερε τον 1ο αιώνα μ.Χ. ο Ρωμαίος φυσικός φιλόσοφος Πλίνιος ο Πρεσβύτερος, ο διαστημικός βράχος έγινε αξιοθέατο για τους επισκέπτες της περιοχής για τα επόμενα 500 χρόνια.



Ένα αιώνα μετά την πτώση του μετεωρίτη, ο Αριστοτέλης ανέφερε στο έργο του.....

Μετεωρολογικά ότι ο βράχος έπεσε από τον ουρανό τη διάρκεια της ημέρας, και συνδυάστηκε τόσο με την εμφάνιση διαττόντων αστέρων όσο και με τη διέλευση ενός μεγάλου κομήτη στο δυτικό ουρανό.



Το ίδιο αναφέρουν ακόμα ο Πλίνιος και δύο ακόμα αρχαίες πηγές, οι οποίες κάνουν λόγο για ένα λαμπρό σώμα που παρέμενε ορατό στον ουρανό για 75 ημέρες πριν από την πτώση του μετεωρίτη.



Πράγματι, αναφέρουν οι Αμερικανοί ερευνητές, ο κομήτης του Χάλεϊ πρέπει να ήταν ορατός από την Ελλάδα για περίπου 88 ημέρες, από τις 4 Ιουνίου έως τις 25 Αυγούστου του 466 π.Χ.



Ο βράχος από τον ουρανό συνδέθηκε αμέσως με το όνομα του προσωκρατικού φιλόσοφου Αναξαγόρα, ο οποίος σύμφωνα με τις ίδιες πηγές είχε προβλέψει την πτώση του.



Ωστόσο οι συγγραφείς της νέας μελέτης διαφωνούν με την άποψη ότι ο Αναξαγόρας είχε «προβλέψει» την πτώση του μετεωρίτη, κάτι που θα ήταν ουσιαστικά αδύνατο.



Οι ερευνητές πιστεύουν αντίθετα αυτό που λέει ο Πλούταρχος: ο ιστορικός του 1ου π.Χ αιώνα διευκρινίζει ο Αναξαγόρας είχε προβλέψει ότι σώματα από τον ουρανό θα μπορούσαν δυνητικά να πέσουν στη Γη αν ξεφύγουν από τη θέση τους.



Ο Αναξαγόρας φέρεται να συμπέρανε το 478 π.Χ ότι τα ουράνια σώματα δεν ήταν φλεγόμενα και πιο ελαφρά από τον αέρα όπως νόμιζαν όλοι, αλλά βαριά, βραχώδη αντικείμενα που παρέμεναν αιωρούμενα λόγω μιας φυγόκεντρου δύναμης. Υπέθεσε μάλιστα ότι τα σώματα αυτά θα μπορούσαν να ξεφύγουν από τη θέση τους και να πέσουν στη Γη αν κάτι διατάρασσε τη φυγόκεντρο δύναμη.



Ο Έλληνας φιλόσοφος είχε δίκιο και πρέπει επιτέλους να καταλάβει τη θέση που του αξίζει στην ιστορία της Αστρονομίας, προτείνει η ομάδα του Δρ Ντάνιελ Γκράαμ που υπογράφει τη δημοσίευση.



Όμως τι σχέση είχε ο κομήτης του Χάλεϊ με τα πεφταστέρια και τον μετεωρίτη στον Ελλήσποντο;



Οι υπολογισμοί της τροχιάς του κομήτη του Χάλεϊ δείχνουν ότι οι διάττοντες αστέρες θα μπορούσαν να ήταν σωματίδια από την κόμη του, τα οποία ανεφλέγησαν στη γήινη ατμόσφαιρα.



Όσον αφορά τον μετεωρίτη, η πτώση του θα παραμείνει μυστήριο. Μπορεί μόνο να υποθέσει κανείς, χωρίς να υπάρχει δυνατότητα επιβεβαίωσης, ότι ο κομήτης του Χάλεϊ διατάραξε την κίνηση ενός μικρού αστεροειδή και τον έστειλε πάνω στον πλανήτη.



Το σίγουρο είναι ότι η θεωρία του Αναξαγόρα έγινε δεκτή από τους Έλληνες, οι οποίοι πλέον γνώριζαν ότι βράχια από το διάστημα μπορούσαν να πέσουν στα κεφάλια τους.



Η πτώση του μετεωρίτη, πάντως, θεωρήθηκε αργότερα οιωνός για την κρίσιμη ήττα των Αθηναίων από τους Σπαρτιάτες στην περιοχή των Αιγός Ποταμών το 405 π.Χ.



Μέχρι σήμερα, η αρχαιότερη γνωστή αναφορά για τον κομήτη του Χάλεϊ αποδιδόταν σε Κινέζους αστρονόμους το 240 π.Χ.



"
read more